لطفا صبر کنید...

سهام و انواع آن

سهام چیست ؟

به عبارت ساده سهام بیانگر میزان مالکیت فرد از یک دارایی میباشد

درواقع سهام ،سرمایه یک شرکت میباشد ، و سهامدار یک شرکت بودن بدین معنا میباشد که فرد تا چه میزان در سرمایه آن شرکت سهیم است .

به عنوان مثال فرض کنید ارزش روز یک شرکت 1 میلیارد تومان میباشد ، و این مقدار بین هزاران نفر تقسیم میشود در این صورت هر فرد به اندازه مقدار برگه سهامی که در اختیار دارد در مالکیت آن شرکت سهیم است .

ورقه سهم چیست؟

هر فردی که سهامی از یک شرکت سهامی خریداری کند، ورقه ای دریافت می کند که نشان دهنده مالکیت او بر مقدار مشخصی از سهام است. ورقه سهام یا برگه سهام دارای اطلاعاتی همچون نام شرکت، شماره ثبت شرکت،مبلغ اسمی سهام و نام و مشخصات صاحب سهام خریداری شده است.

 

 

انواع سهام کدامند ؟

1- سهام عادی

2- سهام ممتاز

 

 

سهام عادی :

زمانی که یک فرد سهام عادی یک شرکت را خریداری میکند این معنا را دارد که فرد صاحب بخشی از مالکیت شرکت میباشد و به میزان سهمی که از شرکت دارد در سود و زیان و سایر مزایای آن شریک خواهد بود.

سهام عادی معمول‌ترین نوع سهام است. تمام شرکت‌های سهامی، سهام عادی منتشر می‌کنند. این نوع از سهام، اساسی‌ترین شکل سهام میباشد.

منظور از سهام در بازار بورس نیز ،سهام عادی است.

مزایای سهام عادی :

  • حق دریافت سود سهام

  • حق رأی دادن در مجامع عمومی و مجمع فوق العاده

  • حق تقدم در خرید سهام جدید

  • حق باقی‌مانده دارایی‌ها بعد از انحلال شرکت

  • حق اطلاع از فعالیت‌های شرکت

 

سهام ممتاز :

سهام ممتاز هم نوع دیگری از سهام میباشد که دارای برخی مزایا میباشد از جمله اینکه پرداخت سود این نوع از سهام نسبت به سهام عادی از اولویت برخوردار است و باید به طور کامل پرداخت شود و به این علت به آن سهام ممتاز می‌گویند. یعنی مثلا اگر یک شرکت به هر دلیلی ورشکست هم شود ، سود سهام ممتاز باید به دارندگان آن پرداخت شود. اما بعضی از حقوق مثل حق رأی در مجمع های عمومی و فوق‌العاده برای صاحبان این نوع از سهام‌ها وجود ندارد.

 

 

مزایا سهام ممتاز :

*-صاحبان سهام ممتاز، سود بیشتری را نسبت به دارندگان سهام عادی دریافت میکنند .

*-اولویت دریافت سود به مالکان سهام ممتاز میباشد . چراکه اگر به هر دلیلی در صورتی که یک شرکت سهامی منحل شود، و امکان پرداخت سود به همه سهام‌داران وجود نداشته باشد اما با این حال در این شرایط هم به سهام‌داران ممتاز، سود پرداخت می‌شود.

*-در تقسیم دارایی های باقی‌مانده شرکت، پس از پرداخت بدهی‌های آن به اشخاص ثالث، سهم بیشتری به نسبت سهام عادی به صاحبان سهام ممتاز تعلق داده شود.

سهام جایزه :

گاهی شرکت ذخایر اندوخته فراوانی را دارا میباشد و  شرکت تصمیم به افزایش سرمایه خود  از محل سود انباشته میگیرد و پس از  برگزاری مجمع، به سهامداران سهام جایزه تعلق می‌گیرد.اما باید به این نکته توجه داشت که سهام جایزه پس از تعلق گرفتن به سهامداران فرقی با سهام عادی ندارد .

 

 

 

 

_______________

شرکت حسابداری پارس محاسب با سالها تجربه در زمینه امور حسابداری و مالیاتی شرکتها، نامی آشنا و  شناخته شده در محدوده غرب استان تهران،از جمله  شهرستان های شهریار، ملارد شهرک های صنعتی صفادشت، اشتهارد، شهریار، دهک، گلگون، هفت جوی، سیمین دشت و… میباشد .

_________________

آدرس دفتر: اندیشه بین فاز دو و سه راه مارلیک، ساختمان پارسام طبقه سوم واحد 7
تلفن 02165542678

مدیریت 09127658179