لطفا صبر کنید...

پرسش و پاسخ هایی در خصوص مالیات ارزش افزوده

ایا ایرانی های خارج از کشور هم مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند ؟

ایرانیانی که در خارج از کشور تجارت می کنند مشمول قوانین مالیاتی همان کشور بوده مگر اینکه کالای تولیدی یا خدمات خود را بخواهند به ایران وارد نمایند در این صورت طبق قوانین ایران با انها رفتار خواهد شد .

آیا تولید کننده هم باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد؟

برخی گمان می کنند مالیات غیر مستقیم فقط مخصوص مصرف کننده بوده و تولید کنندگان در قانون موظف به پرداخت VAT نیستند . در جواب این تصور باید گفت تولید کنندگان نیز باید مانند مصرف کننده مالیات غیر مستقیم بپردازند اما تولید کنندگان باید به میزان مابه تفاوت مالیات بر ارزش افزوده ای که در هنگام خرید به فروشنده پرداخت کرده و مالیات بر ارزش افزوده ای که در هنگام فروش به مصرف کننده دریافت نموده اند VAT بپردازد .

برای روشن شدن مطلب یک مثال میزنیم فرض کنید سازنده کیف برای خرید چرم مبلغی ۲۵۰۰۰ تومن مالیات بر ارزش افزوده به چرم فروش پرداخت کرده است و بعد از درست کردن کیف در زمان فروش به مصرف کننده ۲۶۰۰۰ تومن VAT دریافت کرده است . سازنده کیف باید معال ۱۰۰۰ تومن به سازمان امور مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نماید .

چه کالا ها و خدماتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ؟

سازمان امور مالیاتی به جهت حمایت از بخشی از کالاهای تولیدی و حمایت از مصرف کننده بعضی از کالاها و خدمات را از پرداخت مالیات غیر مستقیم معاف کرده است .

محصولا خام کشاورزی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمیشوند

محصولا کشاورزی که هنوز کاری بر روی آن انجام نشده است مشمول این قانون نشده و فروشنده ها حق ندارند در فاکتور فروش VAT از خریدار دریافت نمایند.

کود و سم و بذر شامل مالیات بر ارزش افزوده نمیشود

موادی مثل کود ، سم ، بذر و نهال در هنگام فروش مشمول مالیات غیر مستقیم نمیشوند و توسط قانون از این فراورده ها حمایت شده است

دام وطیور

دام و طیور و آبزی ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده نشده و فروشنده حق دریافت این مالیات را از خریدار ندارد .

نان ، شیر خشک ، قند و شکر و …..

مواد غذایی اصلی مثل نان ، شکر ، قند ، شیر خشک ، روغن ، پنیر ، حبوبات ، برنج ، گوشت ، آرد که مواد غذایی اصلی برای خوراک مردم محسوب میشوند مشمول مالیات غیر مستقیم نیستند

دارو و فرش دستباف

دارو و فرش دستباف هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمیشوند . دارو به دلیلی اهمیت آن برای مصرف کننده و فرش دستباف برای حمایت از تولید کننده در این گروه قرار میگیرند .

خدمات بانکی و خدمات حمل و نقل

خدمات بانکی و موسسات اعتباری و خدمات حمل و نقل جاده های برون شهری و دورن شهری از جمله اتوبوس ، قطار و همواپیما هم شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نمیشوند .

اقلام دفاعی

اقلامی که در صنایع دفاعی کشور مورد استفاده قرار میگیرد به جهت حمایت از امنیت و توسعه این صنعت از قانون VAT معاف شده است .

کتاب و مطبوعات

کتاب ، مطبوعات ، لوازم التحریر ، کاغذ و هر چیزی که در تهیه و تولید کتاب و لوازم التحریر نقش داشته باشد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود.

 

آیا طلا فروشان هم شامل مالیات بر ارزش افزوده میشوند ؟

در ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر گردید که طلافروشان نیز مانند سایر اصناف VAT بپردازند اما اعتراض طلا فروشان مبنی بر اینکه طلا یک کالای مصرفی محسوب نشده و اغلب برای سرمایه گذاری در بازار رد و بدل میشود این قانون تغییر کرد . در حال حاضر طلا فروشان فقط موظف هستند برای اجرت طلاهای ساخته شده خود مالیات غیر مستقیم بپردازند و این مالیات بر سایر مراحل خرید مواد اولیه و موراد دیگر آن اعمال نمیشود.

آیا حقوق و دستمزد پرسنل شامل مالیات بر ارزش افزوده میشود ؟

حقوق و دستمزد پرسنل به دلیلی اینکه به صورت جداگانه در مالیات های مستقیم آمده است و مالیات آن در قانون مالیات های مستقیم پرداخت میشود مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نمیشود .

آیا ماشین آلاتی که در خطوط تولید یک کارخانه وجود دارند مشمول  قانون مالیات بر ارزش افزوده میشوند؟

این ماشین الات در اظهارنامه مالیاتی که در قانون مالیات های مستقیم الزام شده است با در نظر گرفتن شرایط استهلاک و استفاده لیست شده و مالیات مربوط به آنها پرداخت میشود و دیگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهند بود

آیا مناطق ویژه اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند ؟

شرکت ها و کارخانجات و بنگاههای تولیدی و اقتصادی که در مناطق ویژه اقتصادی قرار دارند مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند البته به شرطی که مبادلات آنها فقط در مناطق ویژه اقتصادی باشد و اگر با مصرف کنندگانی خارج از منطقه ویژه اقتصادی مبادله داشته باشند باید VAT بپردازند

ایا صادرات و واردات خارج از کشور در شرکتهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشود ؟

جواب این سوال خیر است هر گونه صادرات و واردات شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی با خارج از کشور مشمول این قانون نمیشود .

آیا آب و برق و گاز تلفن شرکت تجاری مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد ؟

بله کلیه مبالغی که تحت عنوان قبض آب ، برق ، گاز و تلفن از مشترک اخذ میگردد مشمول قانون مالیات غیر مستقیمی بوده و باید پرداخت شود البته پس از پرداخت این مبلغ سایر قوانین مالیاتی دیگر بر این موارد وارد نبوده و صدق نمی کند .

آیا قرارداد هایی که قبل از این قانون بسته شده اند مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده میشوند ؟

قرارداد هایی که قبل از این قانون بسته شده اند اگر قبل از اجرای این قانون هم به اجرا در آمده باشند مشمول قانون VAT نیستند اما قرارداد هایی که قبل از این قانون بسته شده اند ولی اجرای آن به زمان اجرای قانون مالیات غیر مستقیمی موکول شده باشد باید VAT را بپردازند .

آیا فعالیت پیمانکاری جز هم شامل مالیات بر ارزش افزوده شده است ؟

بله فعالیت پیمانکاران جزو هم شامل این قانون بوده و این پیمانکاران باید به میزان ۳% مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. البته پرداخت این مالیات جایگزین پرداخت هر گونه عوارض شده و دریافت عوارض از آنها تحت هر عنوانی ممنوع می باشد .

آیا خدمات هتل داری و غرفه داری و انبارداری مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد ؟

بله کلیه خدمات هتل داری ، غرفه داری در نمایشگاهها تحت هرعنوانی ، انبارداری و سوله داری همه شامل قانون مالیات غیر مستقیمی بوده حتی اگر کالایی را انبار کرده باشند که معاف از پرداخت VAT باشد .

ایا صادرات از کشور مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده میشود ؟

صادرات کالاها و خدمات تحت هر عنوانی مشمول این قانون نبوده و به جهت حمایت از صادر کننده از پرداخت VAT معاف شده اند .

ایا قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث حذف قانون تجمیع عوارض شده است ؟

بله . این قانون چون مرحل به مرحله از مصرف کننده دریافت میشود جایگزین قانون تجمیع عوارض شده است .

ایا خرید و فروش ضایعات به خصوص اهن و آلومینویم ضایعاتی هم مشمول قانون مالیات غیر مستقیمی میشود ؟

خرید و فروش ضایعات آهن و به خصوص ضایعات شرکت های تولیدی مثل تراشه های آهن ، محصولات آهنی از رده خارج شده مثل سوپاپ خودروای که درست ساخته نشده و جزو ضایعات به صورت کیلویی فروخته میشود مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده میشود .