در راستای ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به اعتراض مودیان پرونده های مالیات بر واحدهای مسکونی خالی در ادارات امور مالیاتی و هیات های حل اختلاف مالیاتی بند (۱۳) دستور العمل اجرایی شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ در خصوص نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی در اجرای حکم ماده (۵۴) مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۹/۰۹/۰۵، به شرح ذیل اصلاح می شود:
(۱۳) در صورت عدم پرداخت در موعد مقرر مالیات متعلق به موجب برگ مطالبه از مالک مطالبه خواهد شد. ابلاغ اوراق مطالبه اعتراض به آن و مراحل دادرسی مالیاتی مربوط و همچنین اصلاح اوراق مالیاتی مذکور تابع احکام و مقررات قانون مالیات های مستقیم می باشد.
۱-۱۳- در موارد ذیل و پس از احراز ادعای مودی بر اساس اسناد و مدارک مثبته در رسیدگی مجدد توسط اداره امور مالیاتی و یا هیات های حل اختلاف مالیاتی در صورت تکمیل و ارائه اقرار نامه به شرح فرم پیوست توسط مودی نسبت به مالیات همان ملک رفع تعرض صورت پذیرد
۱- عدم مالکیت واحد یا واحدهای مسکونی از گذشته تاکنون با ارائه گواهی عدم مالکیت از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛
۲- انتقال واحد مسکونی مورد نظر قبل از شروع سال مشمول مالیات با ارائه سند تک برگ سند دفترچه ای مالکیت رسمی مبایعه نامه دارای کد رهگیری؛
۳- مالکیت کمتر از مدت ۱۲۰ روز در سال تعلق مالیات با ارائه سند تک برگ سند دفترچه ای مالکیت رسمی مبایعه نامه دارای کد رهگیری
۴- عدم وجود اعیانی در مورد اعتراضی با ارائه تأییدیه شهرداری محل وقوع ملک و یا واحد ذی ربط در شهرهای جدید مبنی بر فقدان مستحدثات
۵- کاربری غیر مسکونی ملک مورد اعتراضی با ارائه گواهی مربوط به نوع کاربری ملک از شهرداری های محل وقوع
ملک و یا واحد ذی ربط در شهرهای جدید؛
۶- غیر قابل سکونت بودن ملک به موجب رأی قضایی یا گواهی مراجع قانونی یا گواهی تخریب از شهرداری محل وقوع ملک و یا واحد ذی ربط در شهرهای جدید؛
۷- عدم امکان انتقال ملک بموجب رای قضایی با سایر مراجع قانونی؛
۸- اعلام املاک به عنوان اقامتگاه فرعی و یا اقامتگاه قانونی در شهر دیگر با ارائه اسناد و مدارک از جمله گواهی پرداخت حق بیمه برای شاغلان و گواهی اشتغال به تحصیل و ……
سید محمدهادی سبحانیان