لطفا صبر کنید...

صورت حساب الکترونیکی

تعریف صورتحساب الکترونیک

صورتحساب الکترونیکی صورتحسابی است که دارای شماره یکتای مالیاتی بوده و مشخصات و اطلاعات آن متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می‌شود .

 

 

 

 

 

ویژگی های صورتحساب الکترونیکی

 

1– به صورت الکترونیکی میباشد و از طریق سامانه مودیان صادر می شود

۲ –  دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است

۳ – اطلاعاتی که در آن درج شده است، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می شود

۴ – مشخصات و اطلاعات صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود

شماره منحصر به فرد مالیاتی

شماره منحصر به فرد مالیاتی شماره ای شامل بیست و دو کاراکتر و دارای چهار بخش است، شناسه حافظه مالیاتی ( 6 کاراکتر )، تاریخ صورتحساب ( 5 کاراکتر )، سریال صورت حساب (  10کاراکتر ) و ارقام کنترلی ( 1 کاراکتر ) که به هر صورتحساب اختصاص داده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

انواع صورتحساب الکترونیکی

 

پس از تصویب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، 2 نوع صورت حساب موجود میباشد :

  • ۱ – صورتحساب الکترونیکی
  • ۲ – صورتحساب کاغذی ( غیر الکترونیکی )

 

 

1- صورتحساب الکترونیکی نوع اول

 

صورتحساب الکترونیکی  صورتحسابی است که در آن کلیه اطلاعات مربوط به معامله ای که انجام شده و طرفین آن از جمله نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا یا خدمت به صورت دقیق و کامل ثبت می‌شود.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های صورتحساب نوع اول :

  • استفاده از شماره یکتای مالیاتی 22 رقمی
  • قابلیت عرضه کالا یا خدمات به صورت نقد و نسیه
  • پذیرش اعتبار مالیاتی خرید انجام شده برای خریدار در صورت ثبت نام در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه
  • امکان ثبت کلیه اطلاعات مورد نیاز برای مشاغل خاص نظیر شرکت های هواپیمایی ،طلا فروشی ، و مواردی از این دسته

 

 

 

2- صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

 

این صورتحساب شامل اطلاعات کامل فروشنده و اطلاعات کامل کالا یا خدمات است. از آنجا که این نوع صورتحساب فاقد اطلاعات خریدار است، تنها می‌تواند در معاملات نقدی و در زمان ارائه دادن محصول به مصرف کننده نهایی مورد استفاده قرار گیرد؛و این صورتحساب برای خریدار اعتبار مالیاتی ایجاد نمی‌کند.

 

 

 

3- صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

صورتحساب نوع سوم همان رسیدهای پرداخت وجه از دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی است که طبق مقرراتی که از سوی سازمان مالیاتی اعلام شده ، به عنوان پایانه فروشگاهی معتبر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

در این نوع از صورتحساب‌های الکترونیکی که برای معاملات نقدی و با مصرف کننده نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها مبلغ پرداختی و مشخصات پذیرنده (شماره سوئیچ، شماره پذیرنده و شماره پایانه)، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده قابل دسترسی است. از این رو خریدار نمی‌تواند از این صورتحساب به عنوان اعتبار مالیاتی استفاده نماید.

 

 

صورتحسابهای معتبر غیر الکترونیکی

هم‌زمان با بهره‌برداری از سامانه مودیان، صدور صورتحسابهای غیرالکترونیکی فقط در موارد خاص مورد پذیرش سازمان قرار می‌گیرد و در بقیه موارد، فاقد اعتبار میباشد. از جمله مواردی که صورتحساب غیرالکترونیکی از سوی سازمان مورد پذیرش قرار می‌گیرد عبارتند از:

 

1- صورتحساب کاغذی

این نوع از صورتحسابهای کاغذی شامل کلیه اطلاعات مربوط به صورتحساب الکترونیکی به استثنای اطلاعاتی که توسط سامانه به صورتحساب اضافه می‌شود (مانند شماره منحصر به فرد مالیاتی) میباشد .

 

2- صورتحساب شمس

صورتحساب شناسه‌دار معتبر سازمان (شمس) یک فرم 3 نسخه‌ای میباشد که دارای شناسه یکتای سازمان مالیاتی است که در زمان بروز حادثه یا نقص فنی، برای فروش کالا یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

۳ – نحوه صورتحساب الکترونیکی

فرایند صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان مراحل مختلفی دارد:

 

۱ – صورتحساب الکترونیکی، توسط فروشنده از طریق سامانه مؤدیان صادر می شود. در مورد مؤدیانی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب ، توسط پایانه فروشگاهی صرت میگیرد.

 

۲ – در صورتی که خریدار، مصرف کننده نهائی نبوده و خود عضو سامانه مؤدیان باشد، صورتحساب الکترونیکی صادرشده توسط فروشنده، به طور خودکار به کارپوشه خریدار در سامانه مؤدیان منتقل می شود و به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای او لحاظ می شود.

۳ – مؤدیان مالیاتی موظف هستند ظرف مدت 30 روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مؤدیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله تأیید صورتحساب مربوط می باشد.

۴ – نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده این صورتحساب ها نیز به این صورت است که :

در انتهای هر دوره سه ماهه، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مؤدی که عبارت است از مابه التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید ( اعتبار مالیاتی ) وی در طول دوره،  توسط سامانه محاسبه می شود. در صورتی که مالیات فروش مؤدی بیشتر از مالیات خرید ( اعتبار مالیاتی ) وی باشد، مؤدی مکلف است مابه التفاوت را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، به حساب سازمان واریز کند. متقابلاً در صورتی که مالیات فروش مؤدی کمتر از مالیات خرید ( اعتبار مالیاتی ) وی باشد، سازمان موظف است با رعایت ترتیبات قانونی مربوطه مابه التفاوت را به مؤدی واریز کند و یا به عنوان اعتبار مالیاتی به دوره بعد منتقل کند.

 

 

………………………………………………………………………………….

شرکت حسابداری پارس محاسب ارائه دهنده خدمات حسابداری در البرز ملارد ،شهرقدس،شهریار،سیمین دشت،صفادشت ، سیمین دشت ،هفت جوی ، رباط کریم،گلگون و غرب استان تهران

 

آدرس دفتر: اندیشه بین فاز دو و سه راه مارلیک، ساختمان پارسام طبقه سوم واحد 7
تلفن 02165542678

مدیریت 09127658179