لطفا صبر کنید...

پلمپ دفاتر

مفهوم پلمپ دفاتر

مبحث پلمپ دفاتر یکی از کارهای مهمی است که شرکت‌ها وقتی فعالت خود را آغاز کرده و شروع به کار می کنند باید آن را انجام دهند. کاربرد این دفاتر برای ثبت حساب و کتاب‌های مالی و همچنین امور مالیاتی میباشد .

پلمپ دفاتر را باید شرکت‌ها، موسسات و تاجران انجام دهند بنابراین این اشخاص باید هر سال، دفاتر خود را قبل از پایان سال مالی پلمپ کنند، یعنی اگر در طول سال هم هیچ فعالیتی نداشته یا حتی میزان فعالیت آن‌ها هم محدود باشد باز هم باید پلمپ دفاتر خود را انجام دهند .

 

کاربرد پلمپ دفاتر

  •  کاربرد اصلی پلمپ دفاتر، در امور مالیاتی است. به این صورت که پس از اتمام سال مالی، دفاتر تکمیل شده هر سال به وسیله اداره مالیات بررسی خواهد شد. در نتیجه اگر در زمان مقرر درخواست پلمپ دفاتر را ارائه ندهید یا دفاتر خود را تکمیل نکنید، مشمول جریمه مالیاتی می‌شوید.
  • از کاربرد های دیگر پلمپ دفاتر میتوان به این مورد اشاره کرد که برای دریافت کارت بازرگانی ، این دفاتر یکی از مدارکی میباشد که به آن نیاز دارید .

انواع دفاتر

 

1. دفتر روزنامه :
دفتر روزنامه، دفتری است که فرد موظف است کلیه معاملات مالی خود را به‌صورت روزانه در آن ثبت کند. در دفتر روزنامه همه این رویدادهای مالی باید به ترتیب تاریخ و با جزئیات، به طور روزانه ثبت شود .

۲. دفتر کل :
دفتر کل، دفتری است که فرد باید تمامی معاملات خود را هفته‌ای یک بار از دفتر روزنامه استخراج کرده و در این دفتر ثبت کند. تمامی اقلام درج شده در دفتر کل و دفتر روزنامه باید با هم مطابقت داشته باشند.

 

مراحل پلمپ دفاتر

1-درخواست پلمپ را ابتدا باید در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها ثبت کنید ، به آدرس  http://irsherkat.ssaa.ir

2-در صورتی که شخص متقاضی، شخصی حقوقی باشد باید بخش مربوط به شخص حقوقی را انتخاب کنید.

3-سپس اطلاعات مربوط به شماره‌گذاری، شناسه ملی شرکت و درج مهر اداره ثبت شرکت ،  کد پستی و ……  را درج کنید

4-پس از این تمامی اطلاعیه هایی که در قالب پیامک ارسال می شوند، به شماره همراهی که در این قسمت وارد کرده اید ارسال خواهد شد.

5-گزینه های مربوط به قسمت شروع سال مالی و شروع ماه مالی را تکمیل کنید. سال، ماه و روز مالی را باید بر اساس آن چه در اساسنامه شخصیت حقوقی مشخص شده تکمیل نمایید. سامانه به طور اتوماتیک پایان سال مالی را تعیین می کند.

6-در گام بعد باید اطلاعات آدرس مربوطه برای دریافت دفاتر پلمپ شده را وارد نمایید.

7-در این مرحله  باید اطلاعات مربوط به شخص حقوقی را بررسی چک کنید و در صورتی که اطلاعات درست و عاری از مشکل بود گزینه تایید اطلاعات شخص حقوقی را بزنید. در صورتی که مشکلی وجود دارد باید به اداره ثبتی مربوطه مراجعه نمایید.

8-بعد از مراحل فوق به کاربران شماره پیگیری داده می شود. سمت فردی که اظهارنامه مالیاتی را تکمیل می کند را انتخاب کنید و سپس اطلاعات یک نفر از اعضای هیات مدیره را وارد کنید.

سپس  پس از آن باید اطلاعات دیگر افرادی که عضو هیات مدیره هستند را همراه با اطلاعات شخصی آنان وارد نمایید. از جمله اطلاعاتی که باید وارد نمایید می توان به نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد،  و… اشاره کرد. سپس بر روی ” گام بعدی” کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

دفتر مورد تقاضای شخص” هم مرحله ای است که باید تکمیل نمایید. در این مرحله نوع دفتری که می خواهید باید مشخص می گردد.

سپس اطلاعات را تایید کنید تا وارد مرحلهد بعد شوید .

9-سپس گزینه پذیرش نهایی را در صورتی که اطلاعات را به درستی وارد کرده اید انتخاب کنید

10-باید اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر را مهر و امضاء کرده و به همراه سایر مدارک مورد نیاز به اداره ثبت ارسال کنید. اداره ثبت نیز  دفاتر پلمپ شده را برای شما به آدرسی که مشخص کرده اید ارسال خواهد کرد.

11-پس از این که کد پیگیری دریافت شد بر روی گزینه پلمپ دفاتر کلیک کنید. شماره پیگیری و نیز تاریخ تحویل مدارک به پست را در سامانه وارد نمایید و بر روی گزینه پذیرش نهایی کلیک کنید.

12-کارشناسان حقوقی مدارک شما را بررسی می کنند. در صورتی که مدارک شما مورد تایید کارشناس باشد می توانید برای پرداخت وجوه مربوط به پلمپ دفاتر اقدام کنید. شما باید وجوه را از طریق خود سامانه پرداخت نمایید. پیگیری پلمپ دفاتر از طریق همین سامانه امکان پذیر است.

13-پس از تمام مراحل فوق اصطلاحا پلمب می‌شوند و پس از پرداخت،به وسیله پست برای شما ارسال خواهد شد.

 

چه مدارکی برای پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی مورد نیاز میباشد

  • کپی کارت ملی متقاضی
  • ارائه کپی پروانه کسب و مجوز

چه مدارکی برای پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی مورد نیاز میباشد

  • کپی کارت ملی مدیر عامل
  •  مهر شرکت
  • کپی روزنامه تاسیس شرکت
  • در صورتی که شرکت تغییراتی داشته باید یک کپی از روزنامه حاوی تغییرات ارائه شود.
  • وجود وکالتنامه در صورتی که وکیل امور لازم را انجام می دهد

 

_______________

شرکت حسابداری پارس محاسب با سالها تجربه در زمینه امور حسابداری و مالیاتی شرکتها، نامی شناخته شده در محدوده غرب استان تهران، شامل شهرستانهای شهریار، ملارد و استان البرز می باشد. به خود می بالیم که عمده شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی صفادشت، اشتهارد، شهریار، دهک، گلگون، هفت جوی، سیمین دشت و… از مشتریان رضایت مند و دائمی این مجموعه هستند

________